Multiscreen display of mozaïekweergave

 

CCTV system camera monitor1 camera 1 monitor

Camera Monitor 4X4 camera's 4 monitoren

In tal van situaties zal het voordelig zijn om meer dan één camera tegelijk op de monitor weer te geven.
Een multiscreen is de verzamelnaam voor meervoudige beelden.
Het laat een operator toe om in één oogopslag de voor- en achteringang te overzien.
Bij het simultaan afspelen van meerdere camerabeelden betekent dit een enorm tijdswinst om het verloop van een incident in kaart te brengen.

 

Full screen of volbeeld

fullscreen

Het beeld van een enkele camera op het scherm krijgt de toevoeging volbeeld of full screen.

 

PIP, Picture in Picture, beeld-in-beeld

pip

Picture-in-picture (PIP) is de weergaven van twee beelden, waarbij het tweede beeld een kleinere inleg is op het eerste beeld.

Omdat het tweede beeld over het eerste wordt geprojecteerd, belemmert het als snel de actie op het eerste beeld.

Ontwerpers van software doen er beter aan om PIP als eerste keuze in de lijst multiscreens te schrappen.

 

Beeldsplit

Screensplitter

De beeldsplit kleeft delen van camerabeelden aan elkaar. De linkerhelft van camera 1 gaat naadloos over in de rechterhelft van camera 2.
Of de bovenkant van camera 1 wordt samen met de onderkant van camera 2 gesynchroniseerd.
Het wordt gebruikt in de machinebouw, om in één oogopslag een uitlijning te kunnen controleren.
Bijvoorbeeld ligt het tapijt links op de rol goed ?
Controleer ook het ander uiteinde (wandel 6 meter), ligt het tapijt rechts op de rol goed ?
Ligt het tapijt links op de rol nog goed ?

Bij analoge videocamera’s is het gebruik van gesynchroniseerde camera’s een noodzaak (external sync)

Bij ip-camera’s kleeft men de videostreams naar wens aan elkaar.

 

Quad beeld, 2x2

quad

Het quadbeeld toont vier camerabeelden gelijktijdig  in een 2x2 raster.
Het is de meeste gebruikte mozaïekweergave.
De afmetingen van de camerabeelden zijn nog slechts een kwart van het origineel,
maar nog steeds voldoende groot voor een aangenaam overzicht zonder te moeten turen naar minimensjes.

 

9-way, 3x3

nineway

 

16-way, 4x4

sixteenway

4-9-16 waren lang de enige beschikbare multiscreens waarbij de 16-way of 4x4 weergave in één keer het maximum aantal beelden in het camerasysteem toont (bij een 16-kanaals recorder).

Bij een 4x4 weergave is de juiste keuze van de monitor belangrijk.

De schermdiagonaal en de kijkafstand zijn twee factoren die worden afgewogen bij de keuze en de plaats van het beeldscherm.

 

8-way

ninewayblack eightwaybig

 

De 8-way beeldweergave vinden we terug in 8-kanaals recorders.

De mozaïek is 3x3 waarbij het laatste vakje zwart blijft of aangevuld wordt met systeeminformatie.

Een andere variant van de 8-way is die waarbij één beeld zes maar groter is dan de overige camera’s.

 

10-way of 2+8

tenway

 

25-way of 5x5

twentyfiveway

Met een beeldmozaïek van 5x5 bereiken we de maximum capaciteit van de beeldprocessor in de recorders.
Het omzetten van 25 megapixel camerabeelden naar 25 CIF/QCIF plaatjes vereist een enorme processorcapaciteit.

Recorders maken gebruik van de tweede camera stream die lager is in resolutie om livebeelden in kleine formaten te verwerken.

Andere fabrikanten gebruiken de rekenkracht die bedoeld was voor de beeldopname.

 

64-way of 16x16

De 64-way is een nuttig beeldformaat bij de indienststelling of tijdens onderhoud.
Het geeft de installateur een overzicht van de bestaande camera’s die online zijn.
De apparatuur moet hiervoor zo hard werken dat het door verhitting de levensduur van de beeldprocessoren verminderd.

 

Panoramabeeld

Panoramabeelden worden geproduceerd door 180°-camera’s of 360°- camera’s.

Een panoramacamera heeft een speciale fisheye lens of de camera bevat 4 beeldsensoren.

type panorama1  type panorama fisheye1  type panorama fisheye2

De fisheye camera genereert een cirkelvormig beeld dat door een beeldprocessor in de camera of in de recorder wordt verwerkt tot 4 individuele kijkrichtingen.

type panorama multisensor

type panorama multisensor2

De multi sensor camera, streamt de beelden van elke sensor of kleeft de beelden achter elkaar in een enkele stream.

Met vier fisheye camera’s en een beeldprocessor die de vier 180°-beelden naadloos kan verwerken,
is het mogelijk een 360° zicht te krijgen rondom een voertuig.
Het is een elektronisch alternatief voor de dodehoek spiegels op een vrachtwagen.

 

Aspect Ratio, Beeldverhouding - Skewed, Stretched, Cropped.

Hoe geeft een monitor, met beeldverhouding 16:9, een camerabeeld weer waarvan de beeldsensor een 4:3 beeldverhouding heeft ?

Skewing is de term die aangeeft dat het beeld scheefgetrokken is.
We beschrijven met uitrekken, induwen en uitknippen de wijzen waarop het camerabeeld wordt weergegeven op de monitor.

 

Aspect Ratio 43 sensor on 169 monitorAspect Ratio 4:3 sensor on 16:9 monitor

Skewed : het beeld wordt uitgerokken om in het beeldvenster te passen.
Cropped : een strook boven & onder wordt uit het camerabeeld geknipt.

 Aspect Ratio 169 sensor on 43 monitorAspect Ratio 16:9 sensor on 4:3 monitor

Skewed : het beeld is ingeduwd om in het beeldvenster te passen.
Cropped : een strook links & rechts wordt uit het camerabeeld geknipt.

Scewed en Streched

De zwarte balken kunnen storend worden bij multiscreens als de zwarte balken de overhand nemen in het totaalbeeld.
Beelden uitrekken of induwen wordt zelden geapprecieerd.

Aspect Ratio in VMS systemen

Aspect Ratio VMS 5MP 3

Multiscreen in VMS systemen worden op een Windows computer door Client Software geprojecteerd op een computermonitor.

De lege plekken worden opgevuld met een skin van zwart.
Naast het overheersende zwart, wordt in het bovenstaande multiscreen 4 van de 16 camera's in een ander formaat weergegeven.
De camerainstallatie kent 2 types camera's : binnenshuis werden bolcamera's ingezet, buitenshuis werden buiscamera's ingezet.
De camera's hebben eenzelfde bouwjaar maar verschillen in.
Echter, de 4 camera's met de kleinste beeldweergave zijn de modellen met de hoogste resolutie.
Wat is er aan de hand ?

De vier camera's hebben een resolutie van 5 megapixel.

Aspect Ratio VMS 5MP 1

De camera fabrikant slaat je om de oren met resoluties uit bovenstaande lijst.
Neem het rekenmachine : 2592 x 1944 = 5 MP.

Wat de fabrikant niet vermeld is de beeldverhouding.

Aspect Ratio VMS 5MP 2

Teken de resolutie op millimeterpapier en ontdek dat onze 5 megapixel camera een 4:3 beeldverhouding heeft.

2592 : 1944 = 1.3 = 4 : 3 2592 x 1944 = 5 MP
2688 : 1520 = 1,7 = 16 : 9 2688 x 1520 = 4 MP

 

De Client software van het VMS systeem doet zijn best om 4 MP en 5 MP resoluties weer te geven.

Om een uniforme beeldmozaïek te genereren grijpen we in.

We kiezen in de camera de beeldresolutie van 4 MP én we kiezen diezelfde beeldresolutie ook nog eens in het VMS systeem.

Het VMS systeem detecteert de beeldresolutie éénmalig bij het activeren van de camera.
Wijzigingen in de cameraparameters, buiten het VMS systeem om, vereisen een bijkomende aanpassing in de VMS software.